-Contes estrellats.
-Astronomia popular. NOVA ACTIVITAT
-L'Univers al plat. NOVA ACTIVITAT
-Xerrada "De la terra a l'infinit"
-Passejada nocturna i constel·lacions.
-Bona nit.
-Verdures amb estrella.
-Les plantes silvestres "aromàtiques i medicinals"
-Recorregut naturalista
-Univers de butxaca
-Vi, glosa i estrelles.
-Contes de pandero i gloses de l'univers.
-Curs d'iniciació a l'astronomia.
Activitats per escoles i instituts:
-Viatjant pel sistema solar.
-Viatjant pel cel profund.
CONTES ESTRELLATS
BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a
l’astronomia a l’interior d’un planetari inflable, on els contes sobre les
estrelles tindran un gran protagonisme. S’explicaran els moviments de la
terra, la lluna, els diferents planetes del sistema solar, les diferències
entre planetes i estrelles. També
observarem les diferents constel·lacions presents en el nostre hemisferi i aprendrem la mitologia que porten
associada així com les diferents interpretacions que feien del cel les
antigues civilitzacions.
|
||
NIVELL
Públic
familiar
|
ESPAI
Interior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Planetari: 23
places
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
Sala de 4,5 x 4,5 metres i 3,5
metres d’alçada amb corrent de 220
volts.
|
ACOMPANYANTS
Els menors de 10 anys hauran
d’anar acompanyats d’un adult.
|
DURADA
Planetari: 45 minuts
|
OBSERVACIONS
Activitat recomanada a partir
de 6 anys.
Els menors de 10 anys que
entrin acompanyats per un adult ocupen una sola plaça sempre que s’asseguin a
la falda de l’adult.
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions presents
al cel en la nostra latitud.
Aprendre a diferenciar les estrelles dels
planetes mitjançant l’observació a ull
nu.
Conèixer els principals moviments de la Terra i
com aquests afecten l’observació dels astres.
Reconèixer els diferents punts cardinals
mitjançant l’observació de les constel·lacions.
Conèixer
les interpretacions que feien del
cel les antigues civilitzacions juntament amb
les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les
constel·lacions.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Constel·lacions
presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia
associada.
Moviments de la
Terra. Rotació, translació i precessió.
La Lluna.
Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
El Sol i els
diferents planetes del sistema solar. Origen, moviments i característiques
principals.
Estrella polar
i els punts cardinals.
ASTRONOMIA POPULAR
BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a l’astronomia popular, on
amb l’ajut d’un punter làser aprendrem a reconèixer les diferents estrelles
i constel·lacions tal com les veien
pastors, pagesos i gent de mar d’arreu del territori de parla catalana, i
la mitologia, contes i llegendes que aquestes porten associades. També es
realitzarà una observació mitjançant telescopi (Schmidt-Cassegrain LX200GPS
de 8”, 20,3cm de diàmetre d’objectiu), on a més de poder observar planetes
del sistema solar, també podrem veure altres objectes molt més allunyats com
nebuloses, cúmuls globulars i altres
galàxies. Durant l’activitat anirem parlant sobre els diferents objectes
presents a l’Univers i resoldrem dubtes i preguntes que puguin anar sorgint.
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Interior
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Es recomana que el grup de treball no sigui superior a 25 persones.
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
En el cas de mal temps, una
sala amb corrent de 220volts on poder fer la projecció.
|
|
DURADA
1,5 hores aproximadament
|
OBSERVACIONS
En cas de mal temps es treballaran els diferents
continguts amb l’ajut del programa Stellarium.
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions tal com
les veien pastors, pagesos i gent de mar.
Aprendre a diferenciar les estrelles dels
planetes mitjançant l’observació a ull
nu.
Conèixer els principals moviments de la Terra i
com aquests afecten l’observació dels astres.
Reconèixer els diferents punts cardinals
mitjançant l’observació de les constel·lacions.
Conèixer
les interpretacions que feien del
cel des d’una òptica d’astronomia popular dels Països Catalans juntament
amb les històries que sortiren de l’observació de les
constel·lacions.
Observar amb l’ajut d’un telescopi diferents
objectes presents a l’univers com altres galàxies, planetes del sistema solar,
nebuloses, cúmuls globulars, cúmuls oberts, sistemes binaris...
CONTINGUTS ACTIVITAT
Les estrelles:
formació, composició, diferents tipus d’estrelles i colors de les estrelles.
Objectes
presents en l’espai profund com les galàxies, els cúmuls i les nebuloses.
Les
constel·lacions tal com les veien pagesos, pastors i gent de mar.
Astronomia
popular. Informació que el poble treia de l’observació dels astres.
La Lluna segons
el poble. Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques
principals.
L’estel de
tramuntana o el pastor (estrella polar) i els punts cardinals.
Els diferents
planetes del sistema solar segons el poble.
L’UNIVERS AL PLAT
BREU DESCRIPCIÓ
“L’univers al plat” és una proposta que combina cuina i
astronomia, o sigui, (g)astronomia.
La proposta consisteix en un menú de cinc plats i unes postres, on cada plat està inspirat en un element de l’univers: via làctia, Lluna i Sol, un planeta del sistema solar, les nebuloses, els diferents colors de les estrelles i pels postres el cel de nit (les constel·lacions).
Tots els comensals preferiblement comparteixen la mateixa
taula, a mesura que van sortint els plats, l’Alexandre Bonanit expert en astronomia de l’Associació
Bocafoscant, fa l’explicació acompanyat d’imatges projectades, dels elements
de l’univers que han inspirat el plat que hi ha sobre la taula. I així
successivament fins acabar el menú degustació que està composat de cinc plats
i unes postres. En les postres s’utilitzarà el programa Stellarium per parlar
del cel de nit i les constel·lacions.
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Interior
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Es recomana que el grup no
sigui superior a 25 persones.
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
Corrent de 220V per connectar
el projector.
|
|
DURADA
El
que pugui durar l’àpat
|
OBSERVACIONS
Es pot
vincular un celler i maridar els plats amb els vins d’un celler.
|
OBJECTIUS
Entrelligar els conceptes astronòmics i la cuina
contemporània.
Que l’univers entri per tots els sentits, a través
de les olors, colors, gustos, textures i coneixement científic.
Gaudir d’uns plats i unes explicacions
astronòmiques que fusionen la cuina i el cosmos.
Que els participants gaudeixen plenament de
l’experiència.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Les galàxies.
El sol i la
lluna. Formació i característiques principals.
Els planetes
del sistema solar.
Les Nebuloses.
Mida i colors
de les estrelles.
Constel·lacions
i mitologia associada.
XERRADA-TALLER: “ DE LA TERRA A L’INFINIT”
BREU DESCRIPCIÓ
Xerrada-taller
que pretén fer una aproximació al món de l’astronomia d’una manera amena i planera
i va adreçada a tot tipus de públic amb ganes de conèixer com està organitzat
l’univers i quins són els objectes presents en ell. En aquesta xerrada-taller
parlarem de l’astre sol i els diferents planetes del sistema solar, la nostra
galàxia i els objectes presents en ella, com les nebuloses o els cúmuls
estel·lars, així com dels diferents tipus de galàxies i de com s’organitzen
en l’univers. També utilitzarem el programa Stellarium per observar
les constel·lacions visibles des de casa nostra i les històries mitològiques
que porten associades. Aprendrem a utilitzar un planisferi per poder
reconèixer les constel·lacions.
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Interior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Els que pugui acollir la sala
on es faci la l’activitat.
|
DURADA
Una hora i 30 minuts aproximadament
|
|
OBSERVACIONS
Activitat recomenada a partir de 8 anys.
|
CONTINGUTS ACTIVITAT
L’Univers
Ubicació del Sistema Solar
Constel·lacions
L’astre Sol i altres estrelles
Planetes de Sistema Solar
Planetes Nans
Galàxies
Els cúmuls estel·lars
Les nebuloses
Com utilitzar un planisferi
PASSEJADA NOCTURNA I CONSTEL·LACIONS
BREU DESCRIPCIÓ
Activitat que combina la introducció a l’astronomia i un
recorregut naturalista nocturn. Es realitzarà una passejada on es parlarà de
les diferents espècies de rapinyaires nocturns presents en el territori així
com dels ratpenats i altres espècies de fauna salvatge que es poden trobar
durant la nit. Un cop allunyats de la contaminació lumínica, amb l’ajut d’un punter làser aprendrem a
reconèixer els tipus d’estrelles i les constel·lacions presents en el cel, i la mitologia, contes
i llegendes que aquestes porten associades. Durant l’activitat anirem parlant
sobre els diferents objectes presents a l’Univers i resoldrem dubtes i
preguntes que puguin anar sorgint.
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Es recomana que el grup de
treball no sigui superior a 25 persones.
|
OBSERVACIONS
Els participants hauran de portar una llanterna o un
frontal.
|
|
DURADA
3 hores aproximadament
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions presents
al cel en la nostra latitud.
Aprendre a diferenciar les estrelles dels
planetes mitjançant l’observació a ull
nu.
Reconèixer els diferents punts cardinals
mitjançant l’observació de les constel·lacions.
Conèixer
les interpretacions que feien del
cel les antigues civilitzacions juntament amb
les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les
constel·lacions.
Aprendre a diferenciar els cants dels rapinyaires
nocturns.
Aprendre les principals característiques de la
fauna nocturna present en el nostre terme.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Les estrelles:
formació, composició, diferents tipus d’estrelles i colors de les estrelles.
Constel·lacions
observables i la mitologia associada.
Estrella polar
i els punts cardinals.
BONA NIT
BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a l’astronomia, on amb l’ajut
d’un punter làser aprendrem a reconèixer els tipus d’estrelles i les
constel·lacions presents en el cel, i
la mitologia, contes i llegendes que aquestes porten associades. També es
realitzarà una observació mitjançant telescopi (Schmidt-Cassegrain LX200GPS
de 8”, 20,3cm de diàmetre d’objectiu), on a més de poder observar planetes
del sistema solar, també podrem veure altres objectes molt més allunyats com
nebuloses, cúmuls globulars i altres
galàxies. Durant l’activitat anirem parlant sobre els diferents objectes
presents a l’Univers i resoldrem dubtes i preguntes que puguin anar sorgint.
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Es recomana que el grup de treball no sigui superior a 25 persones.
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
En el cas de mal temps, una
sala on poder projectar el power point per fer la xerrada.
|
|
DURADA
2
hores aproximadament
|
OBSERVACIONS
En cas de mal temps es realitzarà una xerrada amb power point sobre l’Univers i es treballaran les constel·lacions i la seva
mitologia amb l’ajut del programa Stellarium.
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions presents
al cel en la nostra latitud.
Aprendre a diferenciar les estrelles dels
planetes mitjançant l’observació a ull
nu.
Conèixer els principals moviments de la Terra i
com aquests afecten l’observació dels astres.
Reconèixer els diferents punts cardinals
mitjançant l’observació de les constel·lacions.
Conèixer
les interpretacions que feien del
cel les antigues civilitzacions juntament amb
les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les
constel·lacions.
Observar amb l’ajut d’un telescopi diferents
objectes presents a l’univers com altres galàxies, planetes del sistema solar,
nebuloses, cúmuls globulars, cúmuls oberts, sistemes binaris...
CONTINGUTS ACTIVITAT
Les estrelles:
formació, composició, diferents tipus d’estrelles i colors de les estrelles.
Objectes
presents en l’espai profund com les galàxies, els cúmuls i les nebuloses.
Constel·lacions
presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia
associada.
Moviments de la
Terra. Rotació, translació i precessió.
La Lluna.
Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
Estrella polar
i els punts cardinals.
Funcionament i
tipologia de telescopis i observatoris astronòmics.
VERDURES AMB ESTRELLA
BREU DESCRIPCIÓ
Els efectes còsmics en l'agricultura a càrrec
d'Annaïs Sastre de l'Associació Xicòria
Quins efectes té la lluna a l'hora de
plantar, sembrar i treballar la terra? Per què moltes feines es fan en lluna
vella? Què vol dir que és un dia ”arrel”? Com s'aprecien els efectes de la
lluna en una planta? Per explicar aquestes influències còsmiques parlarem del
calendari lunar i de com les posicions de la lluna, dels planetes i les
constel·lacions es combinen per influir sobre la terra i les plantes.
Aspectes astronòmics a càrrec d'Alexandre Espanyol de
l’Associació Bocafoscant
Després situarem els conceptes explicats en el cel. Amb
l’ajut del programa Stellarium buscarem els diferents planetes del sistema
solar així com la lluna per parlar de les seves principals caracterísitques.
També aprendrem a reconèixer les diferents constel·lacions que passen pel pla
de l’eclíptica i la mitologia que porten associada.
|
||
NIVELL
Adults
|
ESPAI
Interior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Els que permeti acollir
l’espai on fem l’activitat.
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
Connexió a 220w .
|
|
DURADA
2,5 hores aproximadament
|
OBSERVACIONS
Al final
de la intervenció de l’Annaïs farem una parada de 10 minuts.
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions que passen per l’eclíptica.
Aprendre a utilitzar tenint en compte els
diferents factors d’influència (lluna, planetes, elements i constel·lacions) el
calendari lunar.
Conèixer els principals moviments de la Terra i
com aquests afecten l’observació dels astres.
Conèixer les influències dels astres en els
vegetals (lluna, planetes del sistema solar i constel·lacions que passen pel
pla de l’eclíptica).
Aprendre els diferents factors còsmics que
intervenen en els cicles de treballs del camp.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Les influències
dels planetes del sistema solar cap a la terra.
Els planetes
del sistema solar. Característiques principals.
Constel·lacions
presents a l’hemisferi nord i la
mitologia associada, posant especial atenció a les que passen pel pla de
l’eclíptica (constel·lacions del zodiac).
Moviments de la
Terra. Rotació, translació i precessió.
La Lluna.
Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
Calendari
lunar. Com interpretar-lo i utilitzar-lo.
LES PLANTES SILVESTRES "AROMÀTIQUES I MEDICINALS"
BREU DESCRIPCIÓ
Aquest
taller està pensat per apropar-nos una mica al mon de les plantes silvestres.
Aprendre a reconèixer-les i a utilitzar-les. Tot i que parlarem d’una forma
genèrica de les plantes silvestres i dels factors que en condicionen la seva
distribució, ens centrarem en les plantes aromàtiques i medicinals, i
en els seus usos. També reflexionarem sobre els usos i propietats d’aquestes
plantes i els hàbits d’un consum responsable. Tocarem, olorarem i fins i tot
ens menjarem algunes de les plantes. Durant l’activitat també explicarem un
conte que ens farà reflexionar sobre l’evolució de les plantes i finalment
prepararem una bosseta d’olor amb planta seca per endur-nos a casa nostra.
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Interior
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Es recomana que el grup de treball
no sigui superior a 20 persones.
|
DURADA
1 hora aproximadament
|
|
OBSERVACIONS
Es recomana per nens a partir de 6 anys.
Caldrà tenir en compte que necessitarem taules
de treball per poder elaborar les bossetes d’olor.
|
OBJECTIUS
Reconèixer diferents plantes silvestres presents
en el nostre territori i aprendre’n els seus usos.
Tocar, olorar i manipular les plantes aromàtiques.
Prendre consciència de les propietats de les
plantes i utilitzar-les en el dia a dia.
Aprendre
l’ecologia de les plantes per saber on podem trobar-les.
Elaborar unes bossetes d’olors amb plantes
aromàtiques.
Mantenir una conversa sobre el saber popular i les
costums i tradicions antigues relacionades amb les plantes i els seus usos.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Factors que condicionen el tipus de vegetació.
Usos de les plantes silvestres.
Principis actius de les plantes segons el seu us:
aromàtiques, medicinals i condimentaries.
Consumir medicaments o consumir plantes naturals
(productes naturals i un model de vida més saludable).
Parts d’una planta: arrel, tija, fulles, flor i
fruit (plantes comestibles i quina part ens podem menjar).
Evolució de les plantes. Explicarem un conte “Les
espines del roser”
Plantes que utilitzarem: Farigola, Romaní,
Espígol, Sàlvia, Tarongina, Estevia,Orenga, Poniol, Alfàbrega, Julivert i
Espernallac
*La diversitat de plantes
variarà depenent de l’època de l’any i la disponibilitat.
RECORREGUT NATURALISTA
BREU DESCRIPCIÓ
Els recorreguts
naturalistes no són tan sols una simple excursió a la muntanya, sinó que són
una verdadera aproximació a tot allò present en ella... observarem els
diferents tipus de vegetació i la flora associada, així com els rastres de
les espècies de fauna salvatge presents en el territori, aprendrem a reconèixer
diferents cants d’ocells i a buscar-los en els seus hàbitats, també
observarem els tipus de roques i aprendrem a diferenciar-les.
Aquests
recorreguts pretenen observar hi interactuar amb tots els elements naturals
presents en el territori, per poder impregnar-nos d’ells amb tota la seva
essència i quedar tocats per la natura i tot el que d’ella es desprèn.
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE PARTICIPANTS
Es recomana que el grup no sigui superior a 20 persones.
|
DURADA
3 hores aproximadament
|
|
OBSERVACIONS
Caldrà portar
calçat adequat per caminar per la muntanya.
|
OBJECTIUS
Reconèixer diferents plantes silvestres presents
en el nostre territori i aprendre’n els seus usos.
Reconèixer el tipus de roques presents en el
territori.
Prendre consciència de les propietats de les
plantes i utilitzar-les en el dia a dia.
Aprendre
l’ecologia de les plantes per saber on podem trobar-les.
Observar els diferents rastres que podem trobar de
la fauna salvatge present en el territori.
Conèixer els diferents usos i costums tradicionals
de la gent de muntanya.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Factors que condicionen el tipus de vegetació.
Les plantes silvestres i els seus usos.
Característiques de la fauna salvatge present en
el territori.
Tipus de roques presents en el territori.
Parts d’una planta: arrel, tija, fulles, flor i
fruit (plantes comestibles i quina part ens podem menjar).
Evolució de les plantes. Explicarem un conte “Les
espines del roser”
UNIVERS DE BUTXACA
BREU DESCRIPCIÓ
Univers de butxaca
és un viatge a les diferents interpretacions que feien del cel les antigues
civilitzacions i a les històries mitològiques que d’elles en sortiren, tot
això narrat i musicat des de l’òptica de tres personatges que venen de la
galàxia d’Andròmeda i que des de l’interior del seu planetari inflable
transportaran a tothom qui vulgui en un viatge còsmic de connexió amb la mare
terra, amb un mateix i amb tot l’univers a través d’unes peces musicals i uns
contes entrelligats amb els diferents elements presents en el cosmos...
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Interior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Capacitat del planetari: 23 places
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
Sala de 4,5 x 4,5 metres i 3,5
metres d’alçada amb corrent de 220
volts.
|
ACOMPANYANTS
Els nens menors de 10 anys
aniran acompanyats per un adult.
|
DURADA
50 minuts
|
OBSERVACIONS
Activitat recomanada a partir
de 8 anys.
|
VIDEO PROMOCIONAL
En aquest enllaç podràs veure un vídeo sobre
l’espectacle “Univers de butxaca”
VI,
GLOSA I ESTRELLES
DESCRIPCIÓ
Mireia Mena i Alexandre Bonanit presenten una proposta
per maridar els vins amb la glosa i els astres.
La lluna, els planetes i les constel·lacions
exerceixen unes influències envers la terra i el vi. Tot i que aquestes
forces són molt subtils hi ha una estreta relació entre l’agricultura i el
cosmos. El cel, la lluna o els estels són també una part important de
l'imaginari humà, i la seva presència als contes i les cançons és una
constant
Mitjançant la glosa, o cançó amb text improvisat, lligaran
les subtileses del vi amb els astres, tot interactuant amb el públic. El joc
permetrà entendre quina és aquella “estrella del dia” a què es refereix la
cançó, o gaudir de la llegenda que els antics grecs van atribuir al “camí de
llet” que hi ha al mig del cel, tot compartint emocions i coneixements sobre l’Univers
i convertint aquest maridatge en una petita festa d’olors, colors, sabors i
cançons.
|
||
TIPUS DE PÚBLIC
Públic
adult
|
ESPAI
Interior
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Es recomana que el grup no superi les 30 persones.
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
Un punt de llum per poder
connectar el projector en cas de mal temps.
NOTA: no es imprescindible utilitzar el projector en
cas de mal temps.
|
|
DURADA
1 hora i mitja aproximadament
|
OBSERVACIONS
La presentació i degustació
dels vins anirà a càrrec del celler.
|
CONTINGUTS
Astronomia:
-Lluna i planetes del sistema
solar.
-Constel·lacions que passen pel
pla de l’eclíptica.
-Els colors de les estrelles
(són els mateixos colors que podem trobar en els vins).
-Històries mitològiques sobre
les constel·lacions.
Glosa:
-Tonades d’improvisació tradicionals,
com garrotins, nyacres, cançons de pandero, jotes, glosa menorquina, triades en
funció del vi, el lloc de l’activitat o altres elements.
-Cançons amb referències als
astres, que utilitzarem igualment per improvisar.
GUIÓ
Petita presentació de la
proposta (5 minuts)
Presentació d’un vi a càrrec del
celler. Quan la gent degusta el vi es fan les explicacions astronòmiques i
seguidament hi ha una glosada sobre aquell vi i les explicacions fetes per
l’astrònom.
Anirem seguint aquest ordre fins
que s’acabin els vins proposats pel celler.
Finalment clourem l’activitat
amb una història mitològica i una glosada festiva amb garrotins.
CONTES DE PANDERO I GLOSES DE L’UNIVERS
DESCRIPCIÓ
Mireia Mena i Alexandre Bonanit presenten una
proposta de contes, cançons, glosa i danses cantades.
Aquest espectacle multi disciplinar pretén acostar a
petits i grans la immensitat de l’Univers utilitzant diferents elements de
tradició oral i de cultura popular.
El cel, la lluna o els estels són una part important
de l'imaginari humà, i la seva presència als contes i les cançons és una
constant. Entendre quin és aquella “estrella del dia” a què es refereix la
cançó, o gaudir de la llegenda que els antics grecs van atribuir al “camí de
llet” que hi ha al mig del cel, ens permeten emocionar-nos, o riure, al
mateix temps que trobem l'excusa per compartir coneixements sobre el cel. La
glosa, o cançó amb text improvisat, serà molt present en l'espectacle, i ens
permetrà interactuar amb el públic, mentre que les danses seran l'excusa
per imitar el moviment de les
constel·lacions, fent sentir en la pròpia pell música i coneixements
astronòmics.
|
||
TIPUS DE PÚBLIC
Públic
familiar
|
ESPAI
Interior
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Adaptable
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
En espais grans o a l’aire
lliure, l’organitzador haurà de proporcionar microfonia.
|
|
DURADA
50 minuts
|
COMPONENTS
Mireia Mena: Veu, pandero i
altres percussions
Alexandre Bonanit: Narració,
danses i guitarra clàssica
|
De Bona Mena nit és
la unió de Mireia Mena i Alexandre Bonanit que a través de l’Associació
Bocafoscant han creat l’espectacle “Contes de pandero i gloses de l’univers”
CURS D’INICIACIÓ A L’ASTRONOMIA
BREU DESCRIPCIÓ
En
aquest curs es pretén fer una aproximació al món de l’astronomia d’una manera
amena i planera i va adreçat a tot tipus de públic amb ganes de conèixer com
està organitzat l’univers i quins són els objectes presents en ell.
Aquest
curs constarà de dues sessions teòriques i dues d’observació directa amb
l’ajut d’un punter làser i el telescopi ((Schmidt-Cassegrain LX200GPS de 8”,
20,3cm de diàmetre d’objectiu).
|
||
NIVELL
Tot
tipus de públic
|
ESPAI
Interior
Exterior
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Es recomana que el grup de
treball no sigui superior a 20 persones.
|
DURADA
1er dia: 4 hores (2,5 hores
teòriques i 1,5 hores pràctiques)
2on dia: 4 hores (2,5 hores
teòriques i 1,5 hores pràctiques)
|
|
OBSERVACIONS
En cas de mal temps es treballaran les constel·lacions i la
seva mitologia amb l’ajut del programa Stellarium.
Es
recomana portar binocles.
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions presents
al cel en la nostra latitud.
Aprendre a diferenciar les estrelles dels
planetes mitjançant l’observació a ull
nu.
Conèixer els principals moviments de la Terra i
com aquests afecten l’observació dels astres.
Reconèixer els diferents punts cardinals
mitjançant l’observació de les constel·lacions.
Conèixer
les interpretacions que feien del
cel les antigues civilitzacions juntament amb
les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les
constel·lacions.
Observar amb l’ajut d’un telescopi diferents
objectes presents a l’univers com altres galàxies, planetes del sistema solar,
nebuloses, cúmuls globulars, cúmuls oberts, sistemes binaris...
Conèixer els diferents tipus de galàxies presents
en l’univers.
Com es formen les estrelles i reconèixer els
diferents tipus i la seva coloració.
Conèixer els diferents objectes que hi ha a la
nostra galàxia, cúmuls i nebuloses.
CONTINGUTS ACTIVITAT
L’Univers
Ubicació del Sistema Solar
Constel·lacions observables i mitologia associada
L’astre Sol i altres estrelles
Planetes del Sistema Solar
Planetes Nans
Galàxies
Els cúmuls estel·lars
Les nebuloses
PROGRAMA
Primer dia : Sessió teòrica 1 i observació
directe amb punter làser de les constel·lacions i diferents elements del nostre
sistema solar.
Segon dia: Sessió teòrica 2 i observació amb
telescopi de diferents objectes de l’espai profund.
ACTIVITATS PER ESCOLES
VIATJANT PEL SISTEMA
SOLAR
BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a
l’astronomia a l’interior d’un planetari inflable. S’explicaran els moviments
de la terra, la lluna, els diferents planetes del sistema solar, les
diferències entre planetes i estrelles.
També observarem les diferents constel·lacions presents en el nostre
hemisferi i aprendrem la mitologia que
porten associada així com les diferents interpretacions que feien del cel les
antigues civilitzacions. Posteriorment es farà una xerrada amb power point
sobre el sistema solar i els diferents objectes presents en ell.
|
||
NIVELL
Cicle
inicial primària
Cicle
mitjà primària
Cicle
superior Primària
|
ESPAI
Interior
L’activitat té lloc al mateix centre
educatiu.
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Planetari: 23 places
Xerrada: xx
persones
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
Sala de 4,5 x 4,5 metres i 3,5
metres d’alçada amb corrent de 220
volts.
|
ACOMPANYANTS
És demana que durant la sessió
de planetari hi hagi un mestre acompanyant l’activitat.
|
DURADA
TOTAL: Variable segons el
nombre de grups.
Panetari: 45 minuts
Xerrada: 45 minuts
|
OBSERVACIONS
La xerrada amb power point
sobre el sistema solar es faria una única xerrada per a tots els grups un cop
finalitzades les sessions de planetari.
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions presents
al cel en la nostra latitud.
Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes mitjançant l’observació a ull nu.
Conèixer els principals moviments de la Terra i
com aquests afecten l’observació dels astres.
Reconèixer els diferents punts cardinals
mitjançant l’observació de les constel·lacions.
Conèixer
les interpretacions que feien del
cel les antigues civilitzacions juntament amb
les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les
constel·lacions.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Constel·lacions
presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia associada.
Moviments de la
Terra. Rotació, translació i precessió.
La Lluna.
Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
El Sol i els
diferents planetes del sistema solar. Origen, moviments i característiques
principals.
Estrella polar
i els punts cardinals.
CONTINGUTS CURRICULARS
QUE ES TREBALLARAN A L’ACTIVITAT
GENERALS
La Terra,
la seva situació a l’univers, la seva estructura i els seus canvis, per tal de
posar en dubte mites i aprendre a buscar explicacions racionals als fenòmens
observats.
CICLE INICIAL
-Ús de les nocions bàsiques de temps
(abans/després, passat/present/futur,
durada) i
de les unitats de mesura bàsiques (dia, setmana, mes i any).
-Orientació
mitjançant l’observació d’elements naturals.
CICLE MITJÀ
-Caracterització del sistema
Sol-Terra-Lluna i establiment de relacions entre
els moviments de rotació i translació de la
Terra, el dia i la nit i les estacions,
i entre la
posició del Sol i les ombres.
CICLE SUPERIOR
-Identificació
de la Terra com a planeta que forma part del sistema solar.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència comunicativa lingüística i
audiovisual:
Gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos
lingüístics i no lingüístics.
Artística
i cultural: El coneixement bàsic de les diverses manifestacions
culturals i artístiques i
l'habilitat per apreciar i
gaudir amb l'art i altres manifestacions culturals ja que es treballaran
diferents interpretacions sobre el cel i històries mitològiques d’altres
cultures.
Matemàtica: Posar en pràctica processos de raonament que
condueixin a la solució de problemes o a l’obtenció d’informació, per exemple,
del s diferents moviments de la terra i com afecten l’observació del cel (per què les estrelles
surten per l’est o per què la lluna sempre ens ensenya la mateixa cara).
D’aprendre a aprendre: Disposar d’habilitats
per obtenir informació (individual o en col·laboració) per transformar-la en
coneixement propi. Aquesta competència s’assolirà al tram final de l’activitat
quan cada alumne haurà de preguntar-li al seu company sobre algun dels
continguts transmesos durant la sessió de planetari.
En el coneixement i la
interacció amb el món físic: Interactuar en l’entorn més proper: moure’s en ell i
resoldre problemes en què intervinguin els objectes i la seva posició com per
exemple el moviment de les estrelles.
SISTEMA DE VALORACIÓ
En acabar la sessió de planetari
es farà una valoració on cada alumne haurà de fer una pregunta al company que
té a la seva esquerra sobre els continguts transmesos durant la sessió de
planetari.
VIATJANT PEL CEL PROFUND
BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a
l’astronomia a l’interior d’un planetari inflable. S’explicaran els moviments
de la terra, la lluna, els diferents planetes del sistema solar, les
diferències entre planetes i estrelles.
També observarem les diferents constel·lacions presents en el nostre
hemisferi i aprendrem la mitologia que
porten associada així com les diferents interpretacions que feien del cel les
antigues civilitzacions. Posteriorment es farà una xerrada amb power point
sobre l’univers i els diferents objectes presents en ell.
|
||
NIVELL
Secundària
Primer cicle
|
ESPAI
Interior
L’activitat té lloc al mateix centre
educatiu.
|
ÈPOCA DE L’ANY
Tardor
Hivern
Primavera
|
NOMBRE DE
PARTICIPANTS
Planetari: 23 persones
Xerrada: xx
persones
|
REQUERIMENTS TÈCNICS
Sala de 4,5 x 4,5 metres i 3,5
metres d’alçada amb corrent de 220
volts.
|
ACOMPANYANTS
És demana que durant la sessió
de planetari hi hagi un mestre acompanyant l’activitat.
|
DURADA
TOTAL: Variable segons el
nombre de grups.
Panetari: 45 minuts
Xerrada: 45 minuts
|
OBSERVACIONS
La xerrada amb power point
sobre l’univers i els objectes presents en ell, es faria una única xerrada
per a tots els grups un cop finalitzades les sessions de planetari.
|
OBJECTIUS
Reconèixer les diferents constel·lacions presents
al cel en la nostra latitud.
Aprendre a diferenciar les estrelles dels
planetes mitjançant l’observació a ull
nu.
Conèixer els principals moviments de la Terra i
com aquests afecten l’observació dels astres.
Conèixer els diferents objectes presents a
l’Univers (planetes, estrelles, galàxies, nebuloses i cúmuls).
Reconèixer els diferents punts cardinals
mitjançant l’observació de les constel·lacions.
Conèixer
les interpretacions que feien del
cel les antigues civilitzacions juntament amb
les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les
constel·lacions.
CONTINGUTS ACTIVITAT
Constel·lacions
presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia
associada.
Moviments de la
Terra. Rotació, translació i precessió.
La Lluna.
Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
Formació i
composició de l’Univers i objectes presents en el cel profund (galàxies,
nebuloses i cúmuls).
Formació del
sistema solar. Estrelles i planetes.
Estrella polar
i els punts cardinals.
CONTINGUTS CURRICULARS
- Observació i descripció científica
d’estructures a l’Univers i a la Terra, de materials i éssers vius, utilitzant
el vocabulari de manera rigorosa.
- Observació del cel nocturn i diürn a ull
nu i amb instruments adequats. Diferenciació entre les galàxies, estrelles i
planetes.
- Identificació dels elements del Sistema
Solar. Observació de fenòmens relacionats amb moviments i posicions del sistema
Sol-Terra-Lluna. Interpretació mitjançant models senzills de: el dia i la nit,
les estacions, la durada del dia al llarg de l’any, les fases lunars i els
eclipsis.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència comunicativa lingüística i
audiovisual:
Gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos
lingüístics i no lingüístics.
Artística
i cultural: El coneixement bàsic de les diverses manifestacions
culturals i artístiques i
l'habilitat per apreciar i
gaudir amb l'art i altres manifestacions culturals ja que es treballaran
diferents interpretacions sobre el cel i històries mitològiques d’altres cultures.
Matemàtica: Posar en pràctica processos de raonament que
condueixin a la solució de problemes o a l’obtenció d’informació, per exemple,
del s diferents moviments de la terra i com afecten a l’observació del cel (per
què les estrelles surten per l’est o per què la lluna sempre ens ensenya la
mateixa cara).
D’aprendre a aprendre: Disposar d’habilitats
per obtenir informació (individual o en col·laboració) per transformar-la en
coneixement propi. Aquesta competència s’assolirà al tram final de l’activitat
quan cada alumne haurà de preguntar-li al seu company sobre algun dels
continguts transmesos durant la sessió de planetari.
En el coneixement i la
interacció amb el món físic: Interactuar en l’entorn més proper: moure’s en ell i
resoldre problemes en què intervinguin els objectes i la seva posició com per
exemple el moviment de les estrelles.
SISTEMA DE VALORACIÓ
En acabar la sessió de planetari
es farà una valoració on cada alumne haurà de fer una pregunta al company que
té a la seva esquerra sobre els continguts transmesos durant la sessió de
planetari.
El telescopi que utilitzarem és un telescopi SHMIDT-CASSEGRAIN LX200GPS de 8”, dels anomenats reflectors que estan formats per una petita lent que dirigeix la llum cap a un mirall primari esfèric i després a un mirall secundari convexe. El mirall secundari convexe multiplica la longitud focal efectiva del mirall primari i enfoca la llum en el pla focal.
EL NOSTRE PLANETARI:
Planetari inflable amb capacitat per a 25 places on es projecten les més de 6000 estrelles presents en els dos hemisferis i diferents imatges realitzades pel telescopi Hubble de galàxies, planetes, nebuloses, cúmuls globulars, etc.
EL NOSTRE PLANETARI:
Planetari inflable amb capacitat per a 25 places on es projecten les més de 6000 estrelles presents en els dos hemisferis i diferents imatges realitzades pel telescopi Hubble de galàxies, planetes, nebuloses, cúmuls globulars, etc.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada