FITXES DE TOTES LES ACTIVITATS

ÍNDEX ACTIVITATS:
-Contes estrellats.
-Astronomia popular. NOVA ACTIVITAT
-L'Univers al plat. NOVA ACTIVITAT
-Xerrada "De la terra a l'infinit"
-Passejada nocturna i constel·lacions.
-Bona nit.
-Verdures amb estrella.
-Les plantes silvestres "aromàtiques i medicinals"
-Recorregut naturalista
-Univers de butxaca
-Vi, glosa i estrelles.
-Contes de pandero i gloses de l'univers.
-Curs d'iniciació a l'astronomia.

Activitats per escoles i instituts:
-Viatjant pel sistema solar.
-Viatjant pel cel profund.


 CONTES ESTRELLATS

BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a l’astronomia a l’interior d’un planetari inflable, on els contes sobre les estrelles tindran un gran protagonisme. S’explicaran els moviments de la terra, la lluna, els diferents planetes del sistema solar, les diferències entre planetes i estrelles.  També observarem les diferents constel·lacions presents en el nostre hemisferi  i aprendrem la mitologia que porten associada així com les diferents interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions.
NIVELL

Públic familiar

ESPAI

Interior



ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
Estiu
NOMBRE DE PARTICIPANTS
      
          Planetari:   23 places

REQUERIMENTS TÈCNICS
Sala de 4,5 x 4,5 metres i 3,5 metres d’alçada amb corrent de  220 volts.
ACOMPANYANTS
Els menors de 10 anys hauran d’anar acompanyats d’un adult.
DURADA

              Planetari:  45 minuts

OBSERVACIONS
Activitat recomanada a partir de 6 anys.
Els menors de 10 anys que entrin acompanyats per un adult ocupen una sola plaça sempre que s’asseguin a la falda de l’adult.

OBJECTIUS
*     Reconèixer les diferents constel·lacions presents al cel en la nostra latitud.
*     Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes  mitjançant l’observació a ull nu.
*     Conèixer els principals moviments de la Terra i com aquests afecten l’observació dels astres.
*     Reconèixer els diferents punts cardinals mitjançant l’observació de les constel·lacions.
*     Conèixer  les  interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions juntament amb  les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les constel·lacions.

CONTINGUTS ACTIVITAT
*     Constel·lacions presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia associada.
*     Moviments de la Terra. Rotació, translació i precessió.
*     La Lluna. Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
*     El Sol i els diferents planetes del sistema solar. Origen, moviments i característiques principals.
*     Estrella polar i els punts cardinals.




 ASTRONOMIA POPULAR

BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a l’astronomia popular, on amb l’ajut d’un punter làser aprendrem a reconèixer les diferents estrelles i  constel·lacions tal com les veien pastors, pagesos i gent de mar d’arreu del territori de parla catalana, i la mitologia, contes i llegendes que aquestes porten associades. També es realitzarà una observació mitjançant telescopi (Schmidt-Cassegrain LX200GPS de 8”, 20,3cm de diàmetre d’objectiu), on a més de poder observar planetes del sistema solar, també podrem veure altres objectes molt més allunyats com nebuloses, cúmuls globulars i  altres galàxies. Durant l’activitat anirem parlant sobre els diferents objectes presents a l’Univers i resoldrem dubtes i preguntes que puguin anar sorgint.

NIVELL

    Tot tipus de públic


ESPAI

   Interior
   Exterior


ÈPOCA DE L’ANY

   Tardor
   Hivern
   Primavera
   Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
   Es recomana que el grup de          treball no sigui superior a 25          persones.

REQUERIMENTS TÈCNICS
   En el cas de mal temps, una sala amb corrent de 220volts on    poder fer la projecció.
DURADA
       
           1,5 hores aproximadament

OBSERVACIONS
   En cas de mal temps es treballaran els diferents continguts      amb l’ajut del programa Stellarium.



OBJECTIUS
*     Reconèixer les diferents constel·lacions tal com les veien pastors, pagesos i gent de mar.
*     Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes  mitjançant l’observació a ull nu.
*     Conèixer els principals moviments de la Terra i com aquests afecten l’observació dels astres.
*     Reconèixer els diferents punts cardinals mitjançant l’observació de les constel·lacions.
*     Conèixer  les  interpretacions que feien del cel des d’una òptica d’astronomia popular dels Països Catalans juntament amb  les històries  que sortiren de l’observació de les constel·lacions.
*     Observar amb l’ajut d’un telescopi diferents objectes presents a l’univers com altres galàxies, planetes del sistema solar, nebuloses, cúmuls globulars, cúmuls oberts, sistemes binaris...

CONTINGUTS ACTIVITAT

*     Les estrelles: formació, composició, diferents tipus d’estrelles i colors de les estrelles.
*     Objectes presents en l’espai profund com les galàxies, els cúmuls i les nebuloses.
*     Les constel·lacions tal com les veien pagesos, pastors i gent de mar.
*     Astronomia popular. Informació que el poble treia de l’observació dels astres.
*     La Lluna segons el poble. Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
*     L’estel de tramuntana o el pastor (estrella polar)  i els punts cardinals.

*     Els diferents planetes del sistema solar segons el poble.




 L’UNIVERS AL PLAT

BREU DESCRIPCIÓ
“L’univers al plat” és una proposta que combina cuina i astronomia, o sigui, (g)astronomia.
La proposta consisteix en un menú de cinc plats i unes postres, on cada plat està inspirat en un element de l’univers: via làctia, Lluna i Sol, un planeta del sistema solar,  les nebuloses, els diferents colors de les estrelles i pels postres el cel de nit (les constel·lacions).
Tots els comensals preferiblement comparteixen la mateixa taula, a mesura que van sortint els plats, l’Alexandre Bonanit  expert en astronomia de l’Associació Bocafoscant, fa l’explicació acompanyat d’imatges projectades, dels elements de l’univers que han inspirat el plat que hi ha sobre la taula. I així successivament fins acabar el menú degustació que està composat de cinc plats i unes postres. En les postres s’utilitzarà el programa Stellarium per parlar del cel de nit i les constel·lacions.
NIVELL

Tot tipus de públic


ESPAI

Interior
Exterior


ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
Es recomana que el grup no sigui superior a 25 persones.

REQUERIMENTS TÈCNICS
Corrent de 220V per connectar el projector.
DURADA
        
       El que pugui durar l’àpat
          

OBSERVACIONS
Es pot vincular un celler i maridar els plats amb els vins d’un celler.

OBJECTIUS

*     Entrelligar els conceptes astronòmics i la cuina contemporània.
*     Que l’univers entri per tots els sentits, a través de les olors, colors, gustos, textures i coneixement científic.
*     Gaudir d’uns plats i unes explicacions astronòmiques que fusionen la cuina i el cosmos.
*     Que els participants gaudeixen plenament de l’experiència.

CONTINGUTS ACTIVITAT

*     Les galàxies.
*     El sol i la lluna. Formació i característiques principals.
*     Els planetes del sistema solar.
*     Les Nebuloses.
*     Mida i colors de les estrelles.
*     Constel·lacions i mitologia associada.





XERRADA-TALLER: “ DE LA TERRA A L’INFINIT”

BREU DESCRIPCIÓ
Xerrada-taller que pretén fer una aproximació al món de l’astronomia d’una manera amena i planera i va adreçada a tot tipus de públic amb ganes de conèixer com està organitzat l’univers i quins són els objectes presents en ell. En aquesta xerrada-taller parlarem de l’astre sol i els diferents planetes del sistema solar, la nostra galàxia i els objectes presents en ella, com les nebuloses o els cúmuls estel·lars, així com dels diferents tipus de galàxies i de com s’organitzen en l’univers. També utilitzarem el programa Stellarium per observar les constel·lacions visibles des de casa nostra i les històries mitològiques que porten associades. Aprendrem a utilitzar un planisferi per poder reconèixer les constel·lacions.

NIVELL

Tot tipus de públic

ESPAI

Interior


ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
Els que pugui acollir la sala on es faci la l’activitat.
DURADA
                            
                        Una hora i 30 minuts aproximadament


OBSERVACIONS

                                                           Activitat recomenada a partir de 8 anys.


CONTINGUTS ACTIVITAT

*     L’Univers
*     Ubicació del Sistema Solar
*     Constel·lacions
*     L’astre Sol i altres estrelles
*     Planetes de Sistema Solar
*     Planetes Nans
*     Galàxies
*     Els cúmuls estel·lars
*     Les nebuloses
*     Com utilitzar un planisferi






PASSEJADA NOCTURNA I CONSTEL·LACIONS

BREU DESCRIPCIÓ
Activitat que combina la introducció a l’astronomia i un recorregut naturalista nocturn. Es realitzarà una passejada on es parlarà de les diferents espècies de rapinyaires nocturns presents en el territori així com dels ratpenats i altres espècies de fauna salvatge que es poden trobar durant la nit. Un cop allunyats de la contaminació lumínica,  amb l’ajut d’un punter làser aprendrem a reconèixer els tipus d’estrelles i les constel·lacions  presents en el cel, i la mitologia, contes i llegendes que aquestes porten associades. Durant l’activitat anirem parlant sobre els diferents objectes presents a l’Univers i resoldrem dubtes i preguntes que puguin anar sorgint.

NIVELL

Tot tipus de públic


ESPAI

Exterior


ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
Es recomana que el grup de treball no sigui superior a 25 persones.

OBSERVACIONS
Els participants hauran de portar una llanterna o un frontal.

DURADA
        
       3 hores aproximadament
         


OBJECTIUS
*     Reconèixer les diferents constel·lacions presents al cel en la nostra latitud.
*     Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes  mitjançant l’observació a ull nu.
*     Reconèixer els diferents punts cardinals mitjançant l’observació de les constel·lacions.
*     Conèixer  les  interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions juntament amb  les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les constel·lacions.
*     Aprendre a diferenciar els cants dels rapinyaires nocturns.
*     Aprendre les principals característiques de la fauna nocturna present en el nostre terme.

CONTINGUTS ACTIVITAT

*     Les estrelles: formació, composició, diferents tipus d’estrelles i colors de les estrelles.
*     Constel·lacions observables i la mitologia associada.
*     Estrella polar i els punts cardinals.

*     Rapinyaires nocturns, ratpenats i altre fauna salvatge.






 BONA NIT

BREU DESCRIPCIÓ
    Activitat d’introducció a l’astronomia, on amb l’ajut d’un punter làser aprendrem a reconèixer els tipus d’estrelles i les constel·lacions  presents en el cel, i la mitologia, contes i llegendes que aquestes porten associades. També es realitzarà una observació mitjançant telescopi (Schmidt-Cassegrain LX200GPS de 8”, 20,3cm de diàmetre d’objectiu), on a més de poder observar planetes del sistema solar, també podrem veure altres objectes molt més allunyats com nebuloses, cúmuls globulars i  altres galàxies. Durant l’activitat anirem parlant sobre els diferents objectes presents a l’Univers i resoldrem dubtes i preguntes que puguin anar sorgint.

NIVELL

    Tot tipus de públic


ESPAI

    Exterior


   ÈPOCA DE L’ANY

     Tardor
     Hivern
     Primavera
     Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
    Es recomana que el grup de           treball no sigui superior a 25         persones.

REQUERIMENTS TÈCNICS
      En el cas de mal temps, una sala on poder projectar el              power point per fer la xerrada.
DURADA
        
       2 hores aproximadament
          

OBSERVACIONS
    En cas de mal temps es realitzarà una xerrada amb power         point sobre l’Univers i es treballaran les constel·lacions i la    seva mitologia amb l’ajut del programa Stellarium.


OBJECTIUS
*     Reconèixer les diferents constel·lacions presents al cel en la nostra latitud.
*     Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes  mitjançant l’observació a ull nu.
*     Conèixer els principals moviments de la Terra i com aquests afecten l’observació dels astres.
*     Reconèixer els diferents punts cardinals mitjançant l’observació de les constel·lacions.
*     Conèixer  les  interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions juntament amb  les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les constel·lacions.
*     Observar amb l’ajut d’un telescopi diferents objectes presents a l’univers com altres galàxies, planetes del sistema solar, nebuloses, cúmuls globulars, cúmuls oberts, sistemes binaris...


CONTINGUTS ACTIVITAT

*     Les estrelles: formació, composició, diferents tipus d’estrelles i colors de les estrelles.
*     Objectes presents en l’espai profund com les galàxies, els cúmuls i les nebuloses.
*     Constel·lacions presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia associada.
*     Moviments de la Terra. Rotació, translació i precessió.
*     La Lluna. Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
*     Estrella polar i els punts cardinals.

*     Funcionament i tipologia de telescopis i observatoris astronòmics.








VERDURES AMB ESTRELLA
  
 BREU DESCRIPCIÓ
    Els efectes còsmics en l'agricultura a càrrec d'Annaïs Sastre de l'Associació Xicòria
    Quins efectes té la lluna a l'hora de plantar, sembrar i treballar la terra? Per què moltes feines es     fan en lluna vella? Què vol dir que és un dia ”arrel”? Com s'aprecien els efectes de la lluna en una planta? Per explicar aquestes influències còsmiques parlarem del calendari lunar i de com les posicions de la lluna, dels planetes i les constel·lacions es combinen per influir sobre la terra i les plantes.

     Aspectes astronòmics  a càrrec d'Alexandre Espanyol de l’Associació Bocafoscant
    Després situarem els conceptes explicats en el cel. Amb l’ajut del programa Stellarium buscarem els diferents planetes del sistema solar així com la lluna per parlar de les seves principals caracterísitques. També aprendrem a reconèixer les diferents constel·lacions que passen pel pla de l’eclíptica i la mitologia que porten associada.

NIVELL

     Adults


ESPAI

    Interior



          ÈPOCA DE L’ANY

    Tardor
    Hivern
    Primavera
    Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
    Els que permeti acollir l’espai on     fem l’activitat.

REQUERIMENTS TÈCNICS
      Connexió a 220w .
DURADA
       
           2,5 hores aproximadament

OBSERVACIONS
        Al final de la intervenció de l’Annaïs farem una parada de          10 minuts.

OBJECTIUS

*     Reconèixer les diferents constel·lacions  que passen per l’eclíptica.
*     Aprendre a utilitzar tenint en compte els diferents factors d’influència (lluna, planetes, elements i constel·lacions) el calendari lunar.
*     Conèixer els principals moviments de la Terra i com aquests afecten l’observació dels astres.
*     Conèixer les influències dels astres en els vegetals (lluna, planetes del sistema solar i constel·lacions que passen pel pla de l’eclíptica).
*     Aprendre els diferents factors còsmics que intervenen en els cicles de treballs del camp.

CONTINGUTS ACTIVITAT

*     Les influències dels planetes del sistema solar cap a la terra.
*     Els planetes del sistema solar. Característiques principals.
*     Constel·lacions presents a l’hemisferi nord  i la mitologia associada, posant especial atenció a les que passen pel pla de l’eclíptica (constel·lacions del zodiac).
*     Moviments de la Terra. Rotació, translació i precessió.
*     La Lluna. Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.

*     Calendari lunar. Com interpretar-lo i utilitzar-lo.








LES PLANTES SILVESTRES "AROMÀTIQUES I MEDICINALS"

BREU DESCRIPCIÓ

   Aquest taller està pensat per apropar-nos una mica al mon de les plantes silvestres. Aprendre a reconèixer-les i a utilitzar-les. Tot i que parlarem d’una forma genèrica de les plantes silvestres i dels factors que en condicionen la seva distribució, ens centrarem en les plantes aromàtiques i medicinals, i en els seus usos. També reflexionarem sobre els usos i propietats d’aquestes plantes i els hàbits d’un consum responsable. Tocarem, olorarem i fins i tot ens menjarem algunes de les plantes. Durant l’activitat també explicarem un conte que ens farà reflexionar sobre l’evolució de les plantes i finalment prepararem una bosseta d’olor amb planta seca per endur-nos a casa nostra.
NIVELL

    Tot tipus de públic

ESPAI

     Interior
     Exterior     


          ÈPOCA DE L’ANY
      Tardor
      Hivern
      Primavera
      Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
     Es recomana que el grup de              treball no sigui superior a 20            persones.
DURADA
         1 hora  aproximadament


OBSERVACIONS
*     Es recomana per nens a partir de 6 anys.
*     Caldrà tenir en compte que necessitarem taules de treball per poder elaborar les bossetes d’olor.




OBJECTIUS

*     Reconèixer diferents plantes silvestres presents en el nostre territori i aprendre’n els seus usos.
*     Tocar, olorar i manipular les plantes aromàtiques.
*     Prendre consciència de les propietats de les plantes i utilitzar-les en el dia a dia.
*      Aprendre l’ecologia de les plantes per saber on podem trobar-les.
*     Elaborar unes bossetes d’olors amb plantes aromàtiques.
*     Mantenir una conversa sobre el saber popular i les costums i tradicions antigues relacionades amb les plantes i els seus usos.



CONTINGUTS ACTIVITAT

*     Factors que condicionen el tipus de vegetació.
*     Usos de les plantes silvestres.
*     Principis actius de les plantes segons el seu us: aromàtiques, medicinals i condimentaries.
*     Consumir medicaments o consumir plantes naturals (productes naturals i un model de vida més saludable).
*     Parts d’una planta: arrel, tija, fulles, flor i fruit (plantes comestibles i quina part ens podem menjar).
*     Evolució de les plantes. Explicarem un conte “Les espines del roser”
*     Plantes que utilitzarem: Farigola, Romaní, Espígol, Sàlvia, Tarongina, Estevia,Orenga, Poniol, Alfàbrega, Julivert i Espernallac

*La diversitat de plantes variarà depenent de l’època de l’any i la disponibilitat.





RECORREGUT NATURALISTA

BREU DESCRIPCIÓ
     Els recorreguts naturalistes no són tan sols una simple excursió a la muntanya, sinó que són una verdadera aproximació a tot allò present en ella... observarem els diferents tipus de vegetació i la flora associada, així com els rastres de les espècies de fauna salvatge presents  en el territori, aprendrem a reconèixer diferents cants d’ocells i a buscar-los en els seus hàbitats, també observarem els tipus de roques i aprendrem a diferenciar-les.
     Aquests recorreguts pretenen observar hi interactuar amb tots els elements naturals presents en el territori, per poder impregnar-nos d’ells amb tota la seva essència i quedar tocats per la natura i tot el que d’ella es desprèn.


NIVELL

      Tot tipus de públic

ESPAI

      Exterior


    ÈPOCA DE L’ANY

      Tardor
      Hivern
      Primavera
      Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
     Es recomana que el grup no              sigui    superior a 20 persones.
DURADA
        3 hores  aproximadament


OBSERVACIONS

        Caldrà portar calçat adequat per caminar per la muntanya.




OBJECTIUS

*     Reconèixer diferents plantes silvestres presents en el nostre territori i aprendre’n els seus usos.
*     Reconèixer el tipus de roques presents en el territori.
*     Prendre consciència de les propietats de les plantes i utilitzar-les en el dia a dia.
*      Aprendre l’ecologia de les plantes per saber on podem trobar-les.
*     Observar els diferents rastres que podem trobar de la fauna salvatge present en el territori.
*     Conèixer els diferents usos i costums tradicionals de la gent de muntanya.



CONTINGUTS ACTIVITAT

*     Factors que condicionen el tipus de vegetació.
*     Les plantes silvestres i els seus usos.
*     Característiques de la fauna salvatge present en el territori.
*     Tipus de roques presents en el territori.
*     Parts d’una planta: arrel, tija, fulles, flor i fruit (plantes comestibles i quina part ens podem menjar).
*     Evolució de les plantes. Explicarem un conte “Les espines del roser”




 UNIVERS DE BUTXACA

BREU DESCRIPCIÓ
     Univers de butxaca és un viatge a les diferents interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions i a les històries mitològiques que d’elles en sortiren, tot això narrat i musicat des de l’òptica de tres personatges que venen de la galàxia d’Andròmeda i que des de l’interior del seu planetari inflable transportaran a tothom qui vulgui en un viatge còsmic de connexió amb la mare terra, amb un mateix i amb tot l’univers a través d’unes peces musicals i uns contes entrelligats amb els diferents elements presents en el cosmos...
NIVELL

    Tot tipus de públic


ESPAI

     Interior
  


      ÈPOCA DE L’ANY

    Tardor
    Hivern
    Primavera
    Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
    Capacitat del planetari: 23           places 

REQUERIMENTS TÈCNICS
     Sala de 4,5 x 4,5 metres i          3,5 metres d’alçada amb            corrent de  220 volts.
    ACOMPANYANTS
    Els nens menors de 10           anys aniran acompanyats       per un adult.
DURADA
     
      50 minuts

OBSERVACIONS
      
          Activitat recomanada a partir de 8 anys.


VIDEO PROMOCIONAL
En aquest enllaç podràs veure un vídeo sobre l’espectacle “Univers de butxaca”
Vídeo promocional:  http://vimeo.com/70812827   




                  VI, GLOSA I ESTRELLES
                          
 DESCRIPCIÓ
     Mireia Mena i Alexandre Bonanit presenten una proposta per maridar els vins amb la glosa i els astres.
     La lluna, els planetes i les constel·lacions exerceixen unes influències envers la terra i el vi. Tot i que aquestes forces són molt subtils hi ha una estreta relació entre l’agricultura i el cosmos. El cel, la lluna o els estels són també una part important de l'imaginari humà, i la seva presència als contes i les cançons és una constant
    Mitjançant la glosa, o cançó amb text improvisat, lligaran les subtileses del vi amb els astres, tot interactuant amb el públic. El joc permetrà entendre quina és aquella “estrella del dia” a què es refereix la cançó, o gaudir de la llegenda que els antics grecs van atribuir al “camí de llet” que hi ha al mig del cel, tot compartint emocions i coneixements sobre l’Univers i convertint aquest maridatge en una petita festa d’olors, colors, sabors i cançons.

TIPUS DE PÚBLIC

      Públic adult


ESPAI

    Interior
    Exterior


          ÈPOCA DE L’ANY

     Tardor
     Hivern
     Primavera
     Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS

    Es recomana que el grup no             superi les 30 persones.
REQUERIMENTS TÈCNICS
      Un punt de llum per poder connectar el projector en cas de           mal temps.
     NOTA: no es imprescindible utilitzar el projector en cas de           mal temps.

DURADA
    1 hora i mitja aproximadament

OBSERVACIONS
     La presentació i degustació dels vins anirà a càrrec del celler.



                                    CONTINGUTS
Astronomia:
-Lluna i planetes del sistema solar.
-Constel·lacions que passen pel pla de l’eclíptica.
-Els colors de les estrelles (són els mateixos colors que podem trobar en els vins).
-Històries mitològiques sobre les constel·lacions.

Glosa:
-Tonades d’improvisació tradicionals, com garrotins, nyacres, cançons de pandero, jotes, glosa menorquina, triades en funció del vi, el lloc de l’activitat o altres elements.
-Cançons amb referències als astres, que utilitzarem igualment per improvisar.

                                       GUIÓ

Petita presentació de la proposta (5 minuts)
Presentació d’un vi a càrrec del celler. Quan la gent degusta el vi es fan les explicacions astronòmiques i seguidament hi ha una glosada sobre aquell vi i les explicacions fetes per l’astrònom.
Anirem seguint aquest ordre fins que s’acabin els vins proposats pel celler.
Finalment clourem l’activitat amb una història mitològica i una glosada festiva amb garrotins.





CONTES DE PANDERO I GLOSES DE L’UNIVERS

 DESCRIPCIÓ
Mireia Mena i Alexandre Bonanit presenten una proposta de contes, cançons, glosa i danses cantades.
Aquest espectacle multi disciplinar pretén acostar a petits i grans la immensitat de l’Univers utilitzant diferents elements de tradició oral i de cultura popular.
El cel, la lluna o els estels són una part important de l'imaginari humà, i la seva presència als contes i les cançons és una constant. Entendre quin és aquella “estrella del dia” a què es refereix la cançó, o gaudir de la llegenda que els antics grecs van atribuir al “camí de llet” que hi ha al mig del cel, ens permeten emocionar-nos, o riure, al mateix temps que trobem l'excusa per compartir coneixements sobre el cel. La glosa, o cançó amb text improvisat, serà molt present en l'espectacle, i ens permetrà interactuar amb el públic, mentre que les danses seran l'excusa per  imitar el moviment de les constel·lacions, fent sentir en la pròpia pell música i coneixements astronòmics.

TIPUS DE PÚBLIC

Públic familiar


ESPAI

Interior
Exterior


ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS

Adaptable
REQUERIMENTS TÈCNICS
En espais grans o a l’aire lliure, l’organitzador haurà de proporcionar microfonia.


DURADA
50 minuts

COMPONENTS
Mireia Mena: Veu, pandero i altres percussions
Alexandre Bonanit: Narració, danses  i guitarra clàssica

De Bona Mena nit és la unió de Mireia Mena i Alexandre Bonanit que a través de l’Associació Bocafoscant han creat l’espectacle “Contes de pandero i gloses de l’univers”







CURS D’INICIACIÓ A L’ASTRONOMIA

BREU DESCRIPCIÓ
En aquest curs es pretén fer una aproximació al món de l’astronomia d’una manera amena i planera i va adreçat a tot tipus de públic amb ganes de conèixer com està organitzat l’univers i quins són els objectes presents en ell. 
Aquest curs constarà de dues sessions teòriques i dues d’observació directa amb l’ajut d’un punter làser i el telescopi ((Schmidt-Cassegrain LX200GPS de 8”, 20,3cm de diàmetre d’objectiu).

NIVELL

Tot tipus de públic

ESPAI

Interior
Exterior


ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
Estiu

NOMBRE DE PARTICIPANTS
Es recomana que el grup de treball no sigui superior a 20 persones.
DURADA
1er dia: 4 hores (2,5 hores teòriques i 1,5 hores pràctiques)

2on dia: 4 hores (2,5 hores teòriques i 1,5 hores pràctiques)

OBSERVACIONS
*     En cas de mal temps  es treballaran les constel·lacions i la seva mitologia amb l’ajut del programa Stellarium.
*     Es recomana portar binocles.


OBJECTIUS
*     Reconèixer les diferents constel·lacions presents al cel en la nostra latitud.
*     Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes  mitjançant l’observació a ull nu.
*     Conèixer els principals moviments de la Terra i com aquests afecten l’observació dels astres.
*     Reconèixer els diferents punts cardinals mitjançant l’observació de les constel·lacions.
*     Conèixer  les  interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions juntament amb  les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les constel·lacions.
*     Observar amb l’ajut d’un telescopi diferents objectes presents a l’univers com altres galàxies, planetes del sistema solar, nebuloses, cúmuls globulars, cúmuls oberts, sistemes binaris...
*     Conèixer els diferents tipus de galàxies presents en l’univers.
*     Com es formen les estrelles i reconèixer els diferents tipus i la seva  coloració.
*     Conèixer els diferents objectes que hi ha a la nostra galàxia, cúmuls i nebuloses.


CONTINGUTS ACTIVITAT

*     L’Univers
*     Ubicació del Sistema Solar
*     Constel·lacions observables i mitologia associada
*     L’astre Sol i altres estrelles
*     Planetes del Sistema Solar
*     Planetes Nans
*     Galàxies
*     Els cúmuls estel·lars
*     Les nebuloses
PROGRAMA
Primer dia : Sessió teòrica 1 i observació directe amb punter làser de les constel·lacions i diferents elements del nostre sistema solar.
Segon dia: Sessió teòrica 2 i observació amb telescopi de diferents objectes de l’espai profund.




                                 ACTIVITATS PER ESCOLES


 VIATJANT PEL SISTEMA SOLAR

BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a l’astronomia a l’interior d’un planetari inflable. S’explicaran els moviments de la terra, la lluna, els diferents planetes del sistema solar, les diferències entre planetes i estrelles.  També observarem les diferents constel·lacions presents en el nostre hemisferi  i aprendrem la mitologia que porten associada així com les diferents interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions. Posteriorment es farà una xerrada amb power point sobre el sistema solar i els diferents objectes presents en ell.
NIVELL

Cicle inicial primària
Cicle mitjà primària
Cicle superior Primària

ESPAI

Interior


L’activitat té lloc al mateix centre educatiu.
ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
NOMBRE DE PARTICIPANTS
Planetari:            23 places
 Xerrada:             xx persones
REQUERIMENTS TÈCNICS
Sala de 4,5 x 4,5 metres i 3,5 metres d’alçada amb corrent de  220 volts.
ACOMPANYANTS
És demana que durant la sessió de planetari hi hagi un mestre acompanyant l’activitat.
DURADA
TOTAL: Variable segons el nombre de grups.
Panetari: 45 minuts
 Xerrada: 45 minuts

OBSERVACIONS
La xerrada amb power point sobre el sistema solar es faria una única xerrada per a tots els grups un cop finalitzades les sessions de planetari.

OBJECTIUS
*     Reconèixer les diferents constel·lacions presents al cel en la nostra latitud.
*     Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes  mitjançant l’observació a ull nu.
*     Conèixer els principals moviments de la Terra i com aquests afecten l’observació dels astres.
*     Reconèixer els diferents punts cardinals mitjançant l’observació de les constel·lacions.
*     Conèixer  les  interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions juntament amb  les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les constel·lacions.

CONTINGUTS ACTIVITAT
*     Constel·lacions presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia associada.
*     Moviments de la Terra. Rotació, translació i precessió.
*     La Lluna. Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
*     El Sol i els diferents planetes del sistema solar. Origen, moviments i característiques principals.
*     Estrella polar i els punts cardinals.

CONTINGUTS CURRICULARS QUE ES TREBALLARAN A L’ACTIVITAT
GENERALS
La Terra, la seva situació a l’univers, la seva estructura i els seus canvis, per tal de posar en dubte mites i aprendre a buscar explicacions racionals als fenòmens observats.
 CICLE INICIAL
-Ús de les nocions bàsiques de temps (abans/després, passat/present/futur,
durada) i de les unitats de mesura bàsiques (dia, setmana, mes i any).
-Orientació mitjançant l’observació d’elements naturals.
CICLE MITJÀ
-Caracterització del sistema Sol-Terra-Lluna i establiment de relacions entre
els moviments de rotació i translació de la Terra, el dia i la nit i les estacions,
i entre la posició del Sol i les ombres.
CICLE SUPERIOR
-Identificació de la Terra com a planeta que forma part del sistema solar.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència comunicativa lingüística i audiovisual:  Gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics.
Artística i cultural: El coneixement bàsic de les diverses manifestacions culturals i artístiques i
l'habilitat per apreciar i gaudir amb l'art i altres manifestacions culturals ja que es treballaran diferents interpretacions sobre el cel i històries mitològiques d’altres cultures.

Matemàtica:  Posar en pràctica processos de raonament que condueixin a la solució de problemes o a l’obtenció d’informació, per exemple, del s diferents moviments de la terra i com afecten  l’observació del cel (per què les estrelles surten per l’est o per què la lluna sempre ens ensenya la mateixa cara).

D’aprendre a aprendre: Disposar d’habilitats per obtenir informació (individual o en col·laboració) per transformar-la en coneixement propi. Aquesta competència s’assolirà al tram final de l’activitat quan cada alumne haurà de preguntar-li al seu company sobre algun dels continguts transmesos durant la sessió de planetari.

En el coneixement i la interacció amb el món físic: Interactuar en l’entorn més proper: moure’s en ell i resoldre problemes en què intervinguin els objectes i la seva posició com per exemple el moviment de les estrelles.

SISTEMA DE VALORACIÓ
En acabar la sessió de planetari es farà una valoració on cada alumne haurà de fer una pregunta al company que té a la seva esquerra sobre els continguts transmesos durant la sessió de planetari.





VIATJANT PEL CEL PROFUND

BREU DESCRIPCIÓ
Activitat d’introducció a l’astronomia a l’interior d’un planetari inflable. S’explicaran els moviments de la terra, la lluna, els diferents planetes del sistema solar, les diferències entre planetes i estrelles.  També observarem les diferents constel·lacions presents en el nostre hemisferi  i aprendrem la mitologia que porten associada així com les diferents interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions. Posteriorment es farà una xerrada amb power point sobre l’univers i els diferents objectes presents en ell.
NIVELL

Secundària Primer cicle

ESPAI

Interior


L’activitat té lloc al mateix centre educatiu.
ÈPOCA DE L’ANY

Tardor
Hivern
Primavera
NOMBRE DE PARTICIPANTS
Planetari:            23 persones
 Xerrada:             xx persones
REQUERIMENTS TÈCNICS
Sala de 4,5 x 4,5 metres i 3,5 metres d’alçada amb corrent de  220 volts.
ACOMPANYANTS
És demana que durant la sessió de planetari hi hagi un mestre acompanyant l’activitat.
DURADA
TOTAL: Variable segons el nombre de grups.
Panetari: 45 minuts
 Xerrada: 45 minuts

OBSERVACIONS
La xerrada amb power point sobre l’univers i els objectes presents en ell, es faria una única xerrada per a tots els grups un cop finalitzades les sessions de planetari.

OBJECTIUS
*     Reconèixer les diferents constel·lacions presents al cel en la nostra latitud.
*     Aprendre a diferenciar les estrelles dels planetes  mitjançant l’observació a ull nu.
*     Conèixer els principals moviments de la Terra i com aquests afecten l’observació dels astres.
*     Conèixer els diferents objectes presents a l’Univers (planetes, estrelles, galàxies, nebuloses i cúmuls).
*     Reconèixer els diferents punts cardinals mitjançant l’observació de les constel·lacions.
*     Conèixer  les  interpretacions que feien del cel les antigues civilitzacions juntament amb  les històries mitològiques que sortiren de l’observació de les constel·lacions.

CONTINGUTS ACTIVITAT
*     Constel·lacions presents a l’hemisferi nord (estiu, hivern i circumpolars) i la mitologia associada.
*     Moviments de la Terra. Rotació, translació i precessió.
*     La Lluna. Origen, influències sobre la terra, moviments i característiques principals.
*     Formació i composició de l’Univers i objectes presents en el cel profund (galàxies, nebuloses i cúmuls).
*     Formació del sistema solar. Estrelles i planetes.
*     Estrella polar i els punts cardinals.
CONTINGUTS CURRICULARS
- Observació i descripció científica d’estructures a l’Univers i a la Terra, de materials i éssers vius, utilitzant el vocabulari de manera rigorosa.
- Observació del cel nocturn i diürn a ull nu i amb instruments adequats. Diferenciació entre les galàxies, estrelles i planetes.
- Identificació dels elements del Sistema Solar. Observació de fenòmens relacionats amb moviments i posicions del sistema Sol-Terra-Lluna. Interpretació mitjançant models senzills de: el dia i la nit, les estacions, la durada del dia al llarg de l’any, les fases lunars i els eclipsis.

COMPETÈNCIES BÀSIQUES
Competència comunicativa lingüística i audiovisual:  Gaudir escoltant, observant, llegint o expressant-se utilitzant recursos lingüístics i no lingüístics.
Artística i cultural: El coneixement bàsic de les diverses manifestacions culturals i artístiques i
l'habilitat per apreciar i gaudir amb l'art i altres manifestacions culturals ja que es treballaran diferents interpretacions sobre el cel i històries mitològiques d’altres cultures.

Matemàtica:  Posar en pràctica processos de raonament que condueixin a la solució de problemes o a l’obtenció d’informació, per exemple, del s diferents moviments de la terra i com afecten a l’observació del cel (per què les estrelles surten per l’est o per què la lluna sempre ens ensenya la mateixa cara).

D’aprendre a aprendre: Disposar d’habilitats per obtenir informació (individual o en col·laboració) per transformar-la en coneixement propi. Aquesta competència s’assolirà al tram final de l’activitat quan cada alumne haurà de preguntar-li al seu company sobre algun dels continguts transmesos durant la sessió de planetari.

En el coneixement i la interacció amb el món físic: Interactuar en l’entorn més proper: moure’s en ell i resoldre problemes en què intervinguin els objectes i la seva posició com per exemple el moviment de les estrelles.

SISTEMA DE VALORACIÓ
En acabar la sessió de planetari es farà una valoració on cada alumne haurà de fer una pregunta al company que té a la seva esquerra sobre els continguts transmesos durant la sessió de planetari.




EL NOSTRE TELESCOPI:
El telescopi que utilitzarem és un telescopi SHMIDT-CASSEGRAIN LX200GPS de 8”, dels anomenats reflectors que estan formats per una petita lent que dirigeix la llum cap a un mirall primari esfèric i després a un mirall secundari convexe. El mirall secundari convexe multiplica la longitud focal efectiva del mirall primari i enfoca la llum en el pla focal.



                                       

EL NOSTRE PLANETARI:
Planetari inflable amb capacitat per a 25 places on es projecten les més de 6000 estrelles presents en els dos hemisferis i diferents imatges realitzades pel telescopi Hubble de galàxies, planetes, nebuloses, cúmuls globulars, etc.



Cap comentari:

Publica un comentari